S E L A M A T D A T A N G

S E L A M A T          D A T A N G

Super Human

Sunday, May 1, 2011

Day 2: To The SOUTH, OFF we go!!!

Hari ke-2 di selatan negara bermula pada pukul 830 am. Kitorang turun sarapan and then naik bas persiaran yang memang dah disediakan oleh pihak penganjur. Hmmm, aku xderla ase excited sangat macam masa nak pergi tengok Anime Festival Asia kat Singapore dulu. Plan asal adalah nak masuk Universal Studio but last minute dorang gitaw yang kalau walk in mahal so x jadi pergi. Last2 nye just decide nak pergi Zoo Singapore jek. Okeyh, xperla, aku ikut jek, x kesah pun.

Tiket masuk Zoo Singapore ditanggung beres lagi oleh pihak penganjur, about 58 SD per person kalau x silap. Kitorang adala dalam 20 orang, so times by 58 SD (almost RM 150)...errr, korang kirela sdr! Hehehe..

Nila menatang alah yang berharga 58 SD tu ha..sekeping kertas yang kalau campak merata2 pun orang x heran..heh!

Hmmm, ape yang best dalam zoo? Hahaha, ade binatangla yang kita xkan senang2 je nampak kat tepi2 jalan cam harimau, singa, gajah and macam2 lagila. Errr, best ke x? Huuu, disebabkan da selalu sangat pergi zoo, pada aku xder ape yang menarik sangat except for the landskap. Memang landskap dia ada style and konsep2 tertentu.. Oh ye, terlupa plak. Adala animal show sebuah. Tu pun sket2 jek binatangnya, yang banyak action manusiala.. Tu jela yang agak baru bagi aku.
Ni animal show tuh, tajuk Rainforest fights back!
 Kalaula leh bawak balik sekor, aku peluk tiap2 malam masa tdor! Comeyl kooooottt..! Pahtu bawak balik untuk anak2 buah and adik2 sorang sekor..hekhekhek!

Yang ni pun comeylll.. Errr, gigi taring dia jela x baper comeyl..hehe.. ^^''''''

Pukul 3 pm, selesaila kitorang menjelajah satu zoo tuh and kitorang keluar dari zoo menuju ke tempat makan. Tourist guide bawak kitorang pergi ke Kampung Melayu Geylang Serai, antara perkampungan melayu di Singapore. Makan, solat and adala sket2 cari souvinier kat situ. Memang terasa cam dok kat M'sia sbb dorang pasang lagu2 kite and suasanya pun memang perkampungan Melayu.

Masa kat luar surau tuh adala bebarapa orang budak dok libas2 cemeti sampai meletop2 bunyi cemeti tu lepas kena libas. Aku dok tengok punye tengok ingatkan ada orang main gasing, tapi xderla plak gasingnya. Tataw ape benda alah lagi masa tuh. So buat dunno jela and lepas makan kitorang jalanla ke satu kawasan ni, macam galeri sejarah camtula. Masa tula aku ternampak something yang aku x pernah tengok and tawu benda alah tuh wujud.

Ape aku nampak? Persembahan kuda kepang. Biase jek? Saper yang biase tengok, biasela. Aku x pernah tengok and aku x pernah terpikir yang persembahan kuda kepang sampai macam tu sekali. Pemain2 kuda kepang tuh semacam jek aku tengok sampai meremang bulu roma. Macam dah x sedarkan diri, macam bukan lagi diri dorang dah. Ada sorang budak pompuan kecik ni, memang totally x sedar diri dah. Dia menari2 and camner ntah bleh terjatuh tergolek tapi still lagi kaki dia dok hentak2 macam masa dia menari. Tengok kerap2 adela macam kuda dah. Pahtu dorang macam lali dengan alunan musik kuda kepang tuh..

Ada juga pemain2 yang kena libas dengan cemeti. Lepas kena libas tuh dorang cam dapat semangat baru nak menari. Tula kegunaan cemeti yang budak2 luar surau tuh dok libas2 tadi, baru aku taw. Memang kena libas betul2, bkn sorang je dok libas, 3-4 orang melibas serentak! Sampai berdarah kooot! Kalau manusia sedar and waras aku ase da menggelupor and menggeliat2 sakit kena libas tuh. Ni xder, maintain jek kena libas tuh and bleh lak sambung menari. Takut kot tengok..huuu.

Kat tepi gelanggang kuda kepang tuh ada serpihan2 kaca yang dilonggok kat situ. Ada sorang pompuan ni pergi menari2 kat atas kaca tuh, hentak2 kaki kat situ. Seriau aku tengok ngan darah2 kat kaki dia tuh. Member aku lak citer dia ada nampak sorang mamat ni pecahkan botol and bagi salah sorang pemain makan kaca tuh.. Giler ke aper? Rosak badan weyh.. Hadoila..

Okeyh, abeh da pasal tuh. Tu antara benda baru yang berkesan dalam trip aku kali tu. Tiap2 kali teringat jek memang seriaula. Dok pk bukan2 jek tapi aku ase xderla bukan2 pun. Mesti ade something yang da meresap dalam badan dorang. Oh ya, persembahan kuda kepang dah diharamkan yer di Malaysia, atas sebab2 dan alasan2 yang munasabah mengikut landasan Islam.



Lepas tuh xder ape sangat. Aku mengharapkan kitorang akan pergi ke Merlion tapi xder. Kecewa jugakla sbb tuh macam bukti kite pernah gi Spore. Sebaliknya kitorang dibawa ke Orchard Road. Cyus, sebijik macam kat area Sogo, Pertama ape sumer tuh di KL. So, nothing special. Lepas tuh balik. Abeh kat situla.

No comments:

Post a Comment