S E L A M A T D A T A N G

S E L A M A T          D A T A N G

Super Human

Thursday, April 21, 2011

Bercinta....dengan EXAM!

Minggu ni and minggu seterusnya minggu exam untuk dak2 undergrads. Aku yang xder exam ni pun terkena tempiasnya..hehe. Teringat balik zaman2 kena sit for exam dulu. Huuu.

Start daripada kecik memang kite x lepas dari exam, exam kecik smpila ke exam besar. At least masing2 mesti pernah sits for UPSR, PMR and SPM. Pengalaman nila yang sumer org leh share sesama kan. Macam2 ragam..hehehe.

Dengar anak2 buah aku dok story pasal minggu exam ni memang wat aku sengeh2 jek..huu. Memang lumrah alam, ramai yang akan stress kalau exam. Kalau x stress x normalla.. Akula x normal tuh. Huu, aku x prnh stress pasal exam. Bleh buat blehla, x blehla x blehla kan. Abeh study abehla, x abeh x abehla. Tp spanjang aku tempuh zaman exams, aku x prnh abeh revise. Blehla gak kata aku ni lucky sbb kengkadang benda yang aku nak sngt bace aku akan baca and alhamdulillah benda tuh masuk exam..heee. Aku ase lama gak aku excell ngn lucky charm aku tuh..huuu.

Aku akan stress sebelum and lepas dapat result..haaa. Sbb aper? Hehehe, masa nak amek resultla mulela ase menyesal, cuakla ape sumer ade.. Apesal x study betul2? Kalau fail camner? Kalau kena repeat camner? Huuu, masa tuh sumer benda datang. Cuak memang tahap gaban r. Aku suker delay amek result. Tp mak aku akan kata, " Kalau ko amek ari ni ke luse ker tahun depan ker..result same jek, xkan berkurang n xkan bertambah.." Demi mengelakkan telinga aku berdarah mendengar leteran mak aku, aku pun terus tengok result..hakhakhak!

Lepas dapat result satu hal lagi..haaa. Stressla.. Kalau study bagai nak rak, dapat result cam hayam,. memangla stress giler. Masa tula rase, kalau aku x susah payah study pn akan dapat same jek. Huuu, selalunyer aku camtuh, study poyo2, result suam2 kuku kambing jek..huuu. Tapi kalau dapat result best pun stress gak.. Sbb aper? Dok pk, ape yang aku jawab smpi leh skor ni? Lagi stress kalau x study mane pun result gempak..! Aku pun pening dengan cara aku study and kesannya kat result aku.

Tp da final year barula aku sedar cara paling best aku study untuk dapatkan result best. Iaitu dengan study men2. Study sambil men game, study sambil baring2, masa mata da malas nak layan, study kejap, tngk citer kejap. Aku ni dala study last  minute, nak wat camtu plak, memang sah2 x sempat nak abehkan nota. Tp aku ikut jek pace aku.. Aku x kesah abeh bace ker x sbb aku values quality more than quantity. Pahtu aku xleh poyo2 wat nota kaki ke peta minda ker ape2 sumer tuh sbb bukan aku ingt pun. Membazir masa jek wat..huuu.

Minggu exam ni mulut sumer org x lekang perkataan exam. Kejap2 nampak mata da ke atas, mulut terkumat-kamit dok teringat nota2 yang dibaca. Dengan aku2 sekali terkumat-kamit. Hikhikhik. Aku suker tngk org bersungguh dalam study sbb aku x pernah bersungguh. Aku bersungguh masa melukis jek and men basketball..huuu. Tapi aku bersyukur sngt2 sbb Allah kurniakan otak yang cepat pick up ntuk aku. Walaupun kdg2 aku sdr rase x adil sbb xyah study teruk2 pun result okey.. Ada yg dahsyat giler study tp result same jek.. Huu, habuan masing2. Mungkin Allah beri kelebihan lain kat korang. ^^

X kesahla camner pun cara kite study tapi ikutla cara kite and pace kite.. Jgn terikut2 dgn cara org lain. Cara masing2 x sama. Percayalah pada diri sendiri and satu tips yang memang berkesan, ikhlasla masa study tuh, atas nama Allah, kerana Allah and bukan exam semata2 tapi for the sake of ilmu, insya-Allah ilmu tu akan senang melekat dalam otak kita. Tawu2, memang susah nak wat tp memang berkesan. Masa sekolah menengah dulu memang aku study for the sake of knowledge. Dah besar2 ni terpesong sket.. Tu yang result turun naik turun naik tuh..hehehe.

So, GOOD LUCKla untuk sumer orang yang amek exams x kirela exam ape pun or di mana pun, or bile pun.. Just give it ur best shot with whatever u have. I'll pray for u guys!! BERUSAHAAAAA...! ^^b

2 comments:

  1. hahahha...baby einstein~

    rindu gile ms matrik...org study kite p carik burger mlm2.... :)

    ReplyDelete
  2. comey giler kan..hehehe..
    huuu, tawu xper..skang da xder exam da..rindulak ngn exam...hakhakhak!

    ReplyDelete