S E L A M A T D A T A N G

S E L A M A T          D A T A N G

Super Human

Tuesday, June 28, 2011

Linework Layer dalam SAI...

Lama dah x hapdet blog.. Hapdet2 pasal melukis plak..hehe.

Tutorial ni actually khas untuk member yang baru download SAI.. SAI aku dah expired da, lama da tapi still aku guna lagi..pandai2la..hehehe.

Untuk kali ni aku bukan nak kongsi cara2 melukis tapi nak citer camne nak guna SAI. And focus kat basic understanding untuk mulakan lineart kite dgn SAI.. ^^

Okeyh, meh kite tengok, menatang apela SAI ni yang aku dok sebut2 slalu tuh.
Basically SAI kosong camni ah.


SAI ada dua layer, satu layer biasa cam dalam photoshop tuh..aku takkan citer pasal ni. Satu lagi layer linework, untuk lukis lineart je..

Let the picture speaks.. ^^d


Okeyh,meh kita briefly browse general tools.


Okey, skang meh browse spesifik tools yang ada kalau kita guna linework layer untuk lukis art kita.



Okeyh, yang paling penting bukan lakaran mula2 tapi macam mana kita alter lakaran kita tuh jadi cun. Ada 2 functions yang penting kat sini yang akan selalu aku guna, EDIT and PRESSURE.

Dalam EDIT ada lagi subfunctions..guna function2 ni macam2 kita boleh buat. Kita boleh padam garisan yang kite tanak, boleh buang curve yang x cantik, boleh tambah point supaya curve jadi smooth and x nmpk awkward n macam2 lagila. Just all u have to do is explore first while looking and try to understand the next pict.


Okeyh x? Tak kesahla korang nak draw line tuh guna ape2 pun antara 3 tuh line medium tuh, LINE, CURVE atau PEN. Bese aku guna CURVE. LINE nak lukis straight line. PEN pulak kalau terpaksa pakai stroke free hand cam lukis tangan ke tapi kalau guna PEN point akan banyak gile. But dun worry sebab nak cantikkan line2 tuh nanti kite akan gune EDIT. Memang superbla EDIT. ^^

Lastly yang paling aku sayang... PRESSURE. Tengok gambarla senang faham..



So, tuh basic things about SAI.. banyak lagi sebenarnya function dia tapi kalau nak buat lineart macam ni jela. Kalau nak mewarna ada lagi function dia.. Hope sape yang membaca dapat something so that leh jadi kick start untuk korang2 yang nak guna SAI. ^^

Ape2 kemusykilan lehla tanya. Selagi aku taw aku akan jawab. Happy Trying!!!

TIPS kali ni, lepas siap artwork try tanya pendapat orang sekeliling, sama ada yang reti melukis ker atau orang yang tak reti melukis. Jangan simpan jek dalam fail banyak2. Hehehehe.

4 comments:

  1. waaahhhh!! lee!! hadi baru jumpa post,, kobek2 blog lee ni.. hua3,, xpernah tau pon SAI bgitu hebat?? igt xleh nk duplicate layer .. wah3, maseh lee ..

    nak tny satu,, boleh tak lau kita nk rotate stroke yg kita wat??

    ReplyDelete
  2. yup..SAI memg best..hehehe..^^

    boleh, ape pn boleh..Hadi just selcet area tuh and click transform..mcm2 bleyh wat.. ^^

    ReplyDelete
  3. lee ,, amcam lau kita nk tmbh point kat ssuatu garisan?? leh tak??

    ReplyDelete
  4. pun boleh..kat edit, hadi klik translate CP...n klik kat mane2 garisan yg hadi nk tmbh point tuh..

    translate ada 2 jenis, hadi amek yg translate cp bkn yg translate curve..kalau translate curve hadi bleh guna untuk alehka garisan tanpa ubah bentuk asal..^^

    ReplyDelete